Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.
Хід уроку
І Мотиваційний етап.1.З’ясування емоційної готовності до уроку.( Обмін побажаннями із сусідом за партою).Побажання вчителя:
Хочу всіх вас привітати
І цікаві завдання дати.
Ми віталися доволі –
Прагнімо ж і ми до волі,
Як герої цього твору.
2. Актуалізація досвіду й опорних знань учнів.- Прочитайте прислів’я. Поясніть, як вони пов’язані з твором «Дорогою ціною». Пригадайте інші прислів’я про волю.
Аби на волю, знайдемо долю.
Воля дорожче за життя.
На волі плачу доволі.
ІІ. Цілевизначення та планування.
1.Визначення учнями власних цілей уроку.
2.Узгодження плану роботи.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
- Перевірка домашнього завдання.
- Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».
|
К
|
|
|||||||
|
В
|
О
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||||
Б
|
|
|
|
|
|
|
А
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Я
|
|
|||||||
- Назвіть три власні назви з повісті на «С»:
С
|
|
|
|
|||
С
|
|
|
|
|
|
|
С
|
|
|
|
|
|
- Вставивши голосні звуки у слова, прочитайте прислів’я, яке перегукується з темою твору.
Ш Р К П Н С Ь К С Т П, А Л Д М Н Н Х Т С Н.
(Широкі панські степи, а людям на них тісно).
- Робота над змістом повісті
- Який епізод вразив вас найбільше? З’ясуємо це, заповнивши «щоденник подвійних нотаток».
Учні проводять вертикальну лінію посередині чистого аркуша. Ліворуч вони записують зміст епізоду чи ім’я персонажа, який вразив найбільше, праворуч – коментар: які роздуми викликала ця частина тексту, які запитання виникли.
Групова робота учнів
І група – розділ ІІ,
ІІ група – розділ ІІІ,
ІІІ група – розділ V.
Час виконання завдання – 10 хв.
Обговорення щоденникових записів проводиться в такий спосіб: учень читає
вголос цитату та свій коментар. Якщо інші виписали теж цю цитату, то
читають свої коментарі.
Наприклад:
Епізод |
Коментар |
« - Чую, чую... – шепче він і виходить із хати. Темрява і пустка обгортають його. Він повертається у той бік, де далеко, за селами й ланами, пливе Дунай, і шепче: - Знов мене кличеш, Соломіє? Почекай, швидко прийду, не забарюся вже...» |
Співчуття викликає монолог Остапа. Мене вразила сила його почуття до
загиблої Соломії. Видно, що щодня він ні на мить не забуває кохану, яка
загинула у темних водах Дунаю, намагаючись врятувати його. Мені жаль
долі Остапа, він скоро помре, так і не зазнавши волі, до якої так палко
прагнув. |
- Слово вчителя. Одним із секретів повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» є його час. Це ще один своєрідний невидимий герой. Основні події, що відбуваються з головними героями Остапом і Соломією, укладаються в невеличкі межі кількох тижнів, але за змістом повість охоплює великий історичний проміжок – близько двох століть. Відкриваючи кожну нову часову площину, відображену у творі, ми все глибше проникаємо в історію українського народу, її славетні й трагічні сторінки.
Письменник романтизує своїх героїв, їхні
пригоди. І водночас вони виглядають цілком достовірними, правдивими.
Досягає він цього за рахунок реалістичної передачі психології
персонажів. Надзвичайної майстерності досягає письменник, використовуючи
пейзаж для відтворення переживань героїв.
«Мозковий штурм» Назвіть епізоди твору, у яких письменник використовує пейзаж для передачі переживань героїв.
(Учні називають і зачитують епізоди,
такі: Соломія загубилася в очереті,її боротьба з ним, неначе з істотою;
зустріч Остапа з вовком та інші).
Проблемне запитання:
Розподіліть образи повісті на реалістичні, реалістично-алегоричні, алегорично-символічні (поділ умовний).
Реалістичні |
Реалістично-символічні |
Алегорично-символічні |
човен рушниця пожежа |
плавні ріка дорога небо |
вітер комиш |
Комиш, пожежа, вітер, ріка, плавні, човен, дорога, рушниця, небо.
Бесіда:
Як ці образи допомагають у розкритті характерів головних героїв твору – Остапа і Соломії? Чому вчать нас ці образи?
ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап.
«Мікрофон» Чи сподобалося працювати на уроці? Ваші побажання вчителю та однокласникам.
Для оцінки своєї роботи учні використовують картку самооцінювання.
V.Домашнє завдання. Випереджувальне завдання: підготувати виступ по біографії О Назарука; за бажанням проект «Історична доба XVІ ст.»
Матеріал цікавий. впевнена, що використовуватиметься вчителями української мови на уроках.
ОтветитьУдалить