Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками героїв
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
«Словесний настрій»: визначити настрій за допомогою кількох дієслів.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
1) Слово вчителя. Перегляньте, будь ласка, малюнки учнів на тему: «Якими я уявляю героїв твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною».
2) Захист учнів своїх малюнків.
3. Слово вчителя. Пропоную завдання клоуз-тестів. Правильна відповідь–1 б
4. Учитель пропонує учням, які складали схеми подорожі персонажів (шлях до волі), об’єднатися у пари й узгодити результати своєї роботи. Спільний варіант пропонується класу.
Наприклад: Прагнення до волі втеча з рідного краю переправа через річку поранення Остапа пожежа у плавнях арешт Остапа прагнення Соломії врятувати коханого загибель Соломії дорога во-ля.
Прагнення до волі сумніви рішення розлука з рідними втрата Батьківщини небезпека травми втрата найдорожчих лю-дей дорога воля.
ІІ. Цілевизначення та планування.
Учитель. На цьому складному шляху гартуються характери персонажів. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, як ставиться до них. А та-кож спробуємо сформулювати власне бачення образів.
Учні записують тему уроку, визначають цілі, обирають форму роботи: фрон-тальну чи групову.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель. Спочатку з’ясуємо, що означає «схарактеризувати образ». (Описа-ти зовнішність героя, розказати про його вчинки та риси вдачі, визначити особливості мови, пояснити ставлення інших персонажів та автора твору, дати власну оцінку.)
ІІ група. «Літературознавці». Схарактеризувати образи Остапа та Соломії.
ІІІ група. «Теоретики». Визначити тему твору й основні думки.
Робота ІІ групи
Цитатна характеристика до образу Остапа
Цитатна характеристика до образу Соломії
Робота ІІІ групи
Тема твору: зображення втечі кріпаків із панської неволі як однієї
з форм протесту людини проти ґніту; показ сильного почуття коха-
ння, заради якого герої здатні до самопожертви.
Основні думки: утвердження особистої свободи як однієї з необхідних умов існування справжньої людини; оспівування кохання; уславлення мужності, сили волі героїв у боротьбі з життєвими неґараздами.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
«Мікрофон» Чи сподобалося працювати на уроці? Яке завдання було найцікавіше виконувати? Чи досягли ми поставлених цілей?
Для оцінки роботи учнів у групах використовую таку таблицю.
V. Домашнє завдання. Обов’язкове: стор. 236-237(підручник за ред. В.Цим-балюка), запитання «Перевірте себе» (6-8).
За бажанням: скласти кросворд, ребус, написати твір на тему: «Чим зворушу-ють мене Остап і Соломія?».
І. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
«Словесний настрій»: визначити настрій за допомогою кількох дієслів.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
1) Слово вчителя. Перегляньте, будь ласка, малюнки учнів на тему: «Якими я уявляю героїв твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною».
2) Захист учнів своїх малюнків.
3. Слово вчителя. Пропоную завдання клоуз-тестів. Правильна відповідь–1 б
4. Учитель пропонує учням, які складали схеми подорожі персонажів (шлях до волі), об’єднатися у пари й узгодити результати своєї роботи. Спільний варіант пропонується класу.
Наприклад: Прагнення до волі втеча з рідного краю переправа через річку поранення Остапа пожежа у плавнях арешт Остапа прагнення Соломії врятувати коханого загибель Соломії дорога во-ля.
Прагнення до волі сумніви рішення розлука з рідними втрата Батьківщини небезпека травми втрата найдорожчих лю-дей дорога воля.
ІІ. Цілевизначення та планування.
Учитель. На цьому складному шляху гартуються характери персонажів. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, як ставиться до них. А та-кож спробуємо сформулювати власне бачення образів.
Учні записують тему уроку, визначають цілі, обирають форму роботи: фрон-тальну чи групову.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель. Спочатку з’ясуємо, що означає «схарактеризувати образ». (Описа-ти зовнішність героя, розказати про його вчинки та риси вдачі, визначити особливості мови, пояснити ставлення інших персонажів та автора твору, дати власну оцінку.)
- Робота учнів у групах.
ІІ група. «Літературознавці». Схарактеризувати образи Остапа та Соломії.
ІІІ група. «Теоретики». Визначити тему твору й основні думки.
Цитатна характеристика до образу Остапа
Цитатна характеристика до образу Соломії
Робота ІІІ групи
Тема твору: зображення втечі кріпаків із панської неволі як однієї
з форм протесту людини проти ґніту; показ сильного почуття коха-
ння, заради якого герої здатні до самопожертви.
Основні думки: утвердження особистої свободи як однієї з необхідних умов існування справжньої людини; оспівування кохання; уславлення мужності, сили волі героїв у боротьбі з життєвими неґараздами.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
«Мікрофон» Чи сподобалося працювати на уроці? Яке завдання було найцікавіше виконувати? Чи досягли ми поставлених цілей?
Для оцінки роботи учнів у групах використовую таку таблицю.
№ з/п |
Запитання
|
Самооцінка
|
Оцінки
![]() ![]() |
Загальна оцінка
|
1. |
Я активно працював сам |
|
|
|
2. |
Я висловлював нові ідеї |
|
|
|
3. |
Я допомагав своїй групі
|
|
|
|
V. Домашнє завдання. Обов’язкове: стор. 236-237(підручник за ред. В.Цим-балюка), запитання «Перевірте себе» (6-8).
За бажанням: скласти кросворд, ребус, написати твір на тему: «Чим зворушу-ють мене Остап і Соломія?».
Комментарии
Отправить комментарий