„Як цікаво цей світ відкривати...”
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1) З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Технологія „Світлофор”.
2) Оголошення теми й мети уроку.
Поділ на групи і визначення правил роботи.
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми продовжуватимемо працювати над творами сучасних дитячих письменників, зокрема, над оповіданням Тетяни Щербаченко „Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала”.
Для подальшої роботи нам треба пригадати правила роботи в малих групах і назвати їх за ланцюжком.
Скористайтеся інформацією зі слайда.
(Розглядають слайд).
ПРАВИЛА РОБОТИ
коли хтось говорить, усі слухають і не переривають.
2. Утримуватись від оцінок та образ членів групи.
3. Намагатися дійти спільної думки. Поважати й обо’язково фіксувати думку іншого, пам’ятаючи, що вона має право на існування.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. У житті кожної людини є найщасливіша пора, коли трава здається зеленішою, небо – надзвичайно синім, а все навкруги – чарівним і нерозгаданим. І назва цій порі – дитинство.
Діти, зверніть увагу на перший і другий епіграфи нашого уроку.
Епіграф (від гр.. epigraphe – нарис) – короткий текст (почасти цитата), який вміщується перед текстом; передає основну ідею, настрій або колізію твору.
Учитель. У дитинство люди повертаються спогадами, згадуючи незвичайні пригоди та кумедні витівки. Бо в дитинстві ж так багато цікавого!
Саме такі дивовижні історії про маленьку хитрулю та вередулю , а водночас надзвичайно милу й винахідливу дівчинку Даринку і створила для нас письменниця Тетяна Щербаченко. Її збірочка оповідань „Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала” вийшла друком у видавництві „Грані-Т” у 2007 році і вже має багато своїх прихильників.
Сьогоднішній наш урок – перша зустріч для вас із чудовою прозою письменниці. Сподіваюся, що ви захочете більше дізнатися про авторку, зацікавитеся її творчістю.
„Незакінчене речення – 1” (усно).
Від зустрічі з творчістю Т. Щербаченко я очікую...
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
Проза (прозова художня мова) – всі види невіршовано організованої мови. На відміну від віршів, проза часто – неритмічна і не підпорядкована жодному віршованому розмірові. Виділяються три основні жанрові форми прози: оповідання, повість і роман.
ІІІ. Підготовка до роботи над твором.
Учитель. Діти, яким було ваше домашнє завдання?
(Прочитати оповідання Тетяни Щербаченко „Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала”, підготувати індивідуальні та групові завдання).
Основні твори: «Русалії» (2000 р., поетична збірка); «ЗмієLOVE, я Твоя» (2005 р.).
Друга група
з тексту твору)
Вона ж бо світ весь рятувала!
Допомагав їй друг Антін –
Про пуп Землі сказав їй він!
2. Пуп Землі – це маленька криничка,
Жебонить в ній джерельна водичка.
Як цікаво цей світ відкривати –
Разом з друзями ним мандрувати!
3. У Даринки друзі – ой же незвичайні:
Це малий Бурмосик, Веселик охайний.
Уві сні приходять, з нею розмовляють,
Таємниці світу радо відкривають.
4. Веселкою з неба янголи ідуть,
У відерцях срібних водичку несуть,
Щоб полити нею луки і сади
І сказать травичці: „Ти рости, рости!”
5. Хоче все на світі дівчинка ця знати,
Поспішає вранці світ цей відкривати.
Сонечку всміхнеться, те їй підморгне –
З сонечком і друзями лихо враз мине!
Учитель. Молодці, діти. Всі виконали завдання добре. А зараз перевіримо, як ви запам’ятали зміст оповідання.
IV. Робота над текстом твору.
(Робота у групах)
Літературна вікторина
(Проводиться у формі брейн-рингу)
Метод ПРЕС
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
1. Кузьменко В. І. Словник літературознавчих термінів. – К.: Український письменник, 1997.
2. Сухомлинський В. Вибрані твори: В 5 т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т.1
3. Українські прислів’я та приказки/ Упорядкув. С. Мишанича та М. Пазяка. – К.: Дніпро, 1983.
4. Щербаченко Т. Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала. – К.: Грані-Т, 2007.
5. Щербина В. І. та ін. Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури. – Х.: Вид. група „Основа”, 2005.
І. Організаційний момент.
1) З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Технологія „Світлофор”.
2) Оголошення теми й мети уроку.
Поділ на групи і визначення правил роботи.
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми продовжуватимемо працювати над творами сучасних дитячих письменників, зокрема, над оповіданням Тетяни Щербаченко „Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала”.
Для подальшої роботи нам треба пригадати правила роботи в малих групах і назвати їх за ланцюжком.
Скористайтеся інформацією зі слайда.
(Розглядають слайд).
ПРАВИЛА РОБОТИ
У ГРУПАХ
1. Потрібно виконувати правила активного слухання:коли хтось говорить, усі слухають і не переривають.
2. Утримуватись від оцінок та образ членів групи.
3. Намагатися дійти спільної думки. Поважати й обо’язково фіксувати думку іншого, пам’ятаючи, що вона має право на існування.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. У житті кожної людини є найщасливіша пора, коли трава здається зеленішою, небо – надзвичайно синім, а все навкруги – чарівним і нерозгаданим. І назва цій порі – дитинство.
Діти, зверніть увагу на перший і другий епіграфи нашого уроку.
- Що називається епіграфом?
- З якою метою він вживається?
- Як ви розумієте ці вислови?
- Що ви знаєте про авторів цих поетичних рядків?
Епіграф (від гр.. epigraphe – нарис) – короткий текст (почасти цитата), який вміщується перед текстом; передає основну ідею, настрій або колізію твору.
Учитель. У дитинство люди повертаються спогадами, згадуючи незвичайні пригоди та кумедні витівки. Бо в дитинстві ж так багато цікавого!
Саме такі дивовижні історії про маленьку хитрулю та вередулю , а водночас надзвичайно милу й винахідливу дівчинку Даринку і створила для нас письменниця Тетяна Щербаченко. Її збірочка оповідань „Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала” вийшла друком у видавництві „Грані-Т” у 2007 році і вже має багато своїх прихильників.
Сьогоднішній наш урок – перша зустріч для вас із чудовою прозою письменниці. Сподіваюся, що ви захочете більше дізнатися про авторку, зацікавитеся її творчістю.
„Незакінчене речення – 1” (усно).
Від зустрічі з творчістю Т. Щербаченко я очікую...
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
Проза (прозова художня мова) – всі види невіршовано організованої мови. На відміну від віршів, проза часто – неритмічна і не підпорядкована жодному віршованому розмірові. Виділяються три основні жанрові форми прози: оповідання, повість і роман.
ІІІ. Підготовка до роботи над твором.
Учитель. Діти, яким було ваше домашнє завдання?
(Прочитати оповідання Тетяни Щербаченко „Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала”, підготувати індивідуальні та групові завдання).
- Чи всі прочитали оповідання?
- Чи сподобалося воно вам?
- А чим саме сподобалося?
- Чи легко вам було читати твір, чи все ви зрозуміли?
Запишіть 2-3 запитання, які виникли у вас
після читання твору. Якщо протягом уроку ви не почуєте на них
відповіді, то задасте їх.
„Незакінчене речення – 2” (усно).
Прочитавши назву твору, я
подумав...
зрозумів...
відчув...
Випереджувальне завданн
Перша група
„Літературознавці”
(фрагмент учнівської презентації)
Тетяна Щербаченко – сучасна дитяча
письменниця
Тетяна Щербаченко, літературний критик, лауреат конкурсу "Коронація
слова", автор популярних дитячих книжок. Народилася на Луганщині в
родині вчителів. Її енциклопедія для дівчаток «Панночка» вже п’ять років
є рекордсменом продажів видань для дітей (продано більше 30 000
примірників). Член Асоціації українських письменників.Основні твори: «Русалії» (2000 р., поетична збірка); «ЗмієLOVE, я Твоя» (2005 р.).
Друга група
„Художники”
(Учні демонструють свої малюнки, пояснюють їх, наводячи цитатиз тексту твору)
Третя група
„Поети-початківці”
(Презентують свої вірші)
1. Даринка клопоту багато мала –Вона ж бо світ весь рятувала!
Допомагав їй друг Антін –
Про пуп Землі сказав їй він!
2. Пуп Землі – це маленька криничка,
Жебонить в ній джерельна водичка.
Як цікаво цей світ відкривати –
Разом з друзями ним мандрувати!
3. У Даринки друзі – ой же незвичайні:
Це малий Бурмосик, Веселик охайний.
Уві сні приходять, з нею розмовляють,
Таємниці світу радо відкривають.
4. Веселкою з неба янголи ідуть,
У відерцях срібних водичку несуть,
Щоб полити нею луки і сади
І сказать травичці: „Ти рости, рости!”
5. Хоче все на світі дівчинка ця знати,
Поспішає вранці світ цей відкривати.
Сонечку всміхнеться, те їй підморгне –
З сонечком і друзями лихо враз мине!
Учитель. Молодці, діти. Всі виконали завдання добре. А зараз перевіримо, як ви запам’ятали зміст оповідання.
IV. Робота над текстом твору.
(Робота у групах)
Літературна вікторина
(Проводиться у формі брейн-рингу)
- Як звали головну героїню оповідання?
(Даринка)
- Як називають дорослих, котрі „поводяться як діти”?
(Диваки)
- Хто розповів Даринці про Бурмосика та Веселика?
(Антін)
- Як називала Даринку мама, коли дівчинка починала вередувати?
(Пупом Землі)
- Якого кольору був гімнастичний м’яч, з якого впала Даринка?
(Червоного)
- Коли пуп Землі „скликає всі води світу до себе”?
(Раз на сім років)
- Що у творі є пупом Землі?
(Маленька криничка)
- Що „єднає Небо й Землю і встановлює лад”?
(Дощ)
- Хто по веселці сходить із неба, щоб набрати у свої срібні відерця роси й через сито розсіяти навколо?
(Янголи)
10. Хто приїхав до Даринки?
(Бабуся)
11. Що наснилося Даринці?
(Бабуся подарувала їй маленькі ніжні крильця)
12. Телевізійний диктор сказав, що це спричинило багато дивних подій. Що це?
(Сонячне затемнення)
Учитель. Зверніть увагу на третій епіграф нашого уроку. Як ви розумієте цей вислів?
Що ви знаєте про В. Сухомлинського?
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Мораль – система норм і принципів поведінки людей у ставленні одне до одного та до суспільства.
Моральність – відповідність поведінки людей нормам моралі.
Етика – наука про мораль; норми поведінки.
Пошукова робота в малих групах.
Кожна група отримує картку-схему „Риси характеру Даринки”, в яку треба вписати цитати із тексту твору.
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Доброта – чутливе, дружнє ставлення до людей.
Співчуття – чуйне ставлення до чийогось горя, до чиїхось переживань.
Турбота – увага до чиїхось потреб; піклування про кого-небудь, або що-небудь.
Даринка
Вередлива – „...прокинувшись, почала пхинькати й скаржитися на животик, тоді на голівку, відтак на сонечко…”
Вперта – „Даринка мало не плакала, але впертість додавала їй сил”.
Добра – „Мамо! Я допомагала Антінові врятувати світ…”
Співчутлива – „Даринка знала, що недобре сміятися з чужого лиха”.
Допитлива – „Даринці страшенно кортіло побачити, хто ж творить ці дивні звуки”.
Весела – „… їй ніби вкинули смішинку до рота”.
„Асоціативний рядок”.
Назвіть риси, притаманні, на вашу думку, справжній людині. Запишіть їх.
(Демонструються слайди).
Учитель. Діти, доведіть, що твір Т. Щербаченко „Пуп Землі…” – це оповідання.
- Я вважаю, що …
- Тому що…
- Наприклад…
- Отже…
Учитель. З якою метою авторка використовує пестливі слова?
– Які міркування ви можете навести на підтвердження своєї думки?
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
Оповідання – прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету.
Ознаки оповідання:
зображення одного епізоду або події з життя героя;
невелика кількість дійових осіб;
обмежений проміжок часу.
V. Підсумок уроку.
- Чи справдилися ваші очікування від знайомства з творчістю
Т. Щербаченко?
- Чи змінилося ваше сприйняття незвичайного у житті після вивчення твору?
- Чого вас навчило оповідання письменниці?
- До чого спонукає твір?
- Які твори про кмітливих та допитливих дітей ви читали самостійно, вивчали в школі?
- Назвіть афоризми про дружбу.
Дружба любить рівність.
У кого хороші друзі, тому й ранок погожим здається.
Дорікай другові наодинці, хвали – публічно.
Дружба – найнеобхідніше в житті.
- А чи маєте ви друга, чи турбуєтеся про нього?
„Мікрофон”.
Закінчіть речення: „ Дружба потрібна для того, щоб...”
Зробіть висновок про те, якою має бути людина, щоб творити добро на землі.
VI. Самооцінювання.
VII. Домашнє завдання (диференційоване).
I рівень. Скласти кросворд (ребус, чайнворд).
II. рівень. Створити власне оповідання на самостійно обрану тему.
Література
1. Кузьменко В. І. Словник літературознавчих термінів. – К.: Український письменник, 1997.
2. Сухомлинський В. Вибрані твори: В 5 т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т.1
3. Українські прислів’я та приказки/ Упорядкув. С. Мишанича та М. Пазяка. – К.: Дніпро, 1983.
4. Щербаченко Т. Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала. – К.: Грані-Т, 2007.
5. Щербина В. І. та ін. Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури. – Х.: Вид. група „Основа”, 2005.
Комментарии
Отправить комментарий